Maar even een apart topic voor wat afstelwaarden van de Katana GSX750S.
Afgelopen weekend bezig geweest mijn CO en vacuum af te stellen (synchroniseren).
Stationair loopt die nu 1050rpm met 2,2% CO. Stationair schroeven 2 1/4 slagen uit.
Op 1500rpm 2,9% CO
Op 2000rpm 3,5% CO
Mbt de vacuum afstelling. In het handboek (waar ze de originele Suzuki synchronisator gebruiken), stellen ze om een bepaalde reden het vacuum van de buitenste carburateurs (1 en 4) hoger af dan van de middelste carburateurs (cyl 2 en 3, 3 is referentie trouwens).
Omdat ze daar werken met balletjes in een buisje met streepjes erop, is aan dit verschil geen harde waarde te hangen.
Ik heb hem nu als volgt staan (bij ca. 1900rpm gemeten):
cyl 1: - 0,25 bar
cyl 2: - 0,23 bar
cyl 3: - 0,23 bar
cyl 4: - 0,25 bar
Het blijft soms lastig, met het verdraaien van de gas-aanslagschroeven, varieert ook weer je referentie en je ingestelde toerental van de gas-aanslag.
Daarnaast worden de vacuum slangetjes nogal warm en zacht als je een tijdje bezig bent met afstellen. Daardoor knikken ze in of worden ze door het vacuum platgezogen, dit beïnvloedt ook weer de meters. Mijn advies is dan ook om af en toe de motor af te zetten en de slangetjes te laten afkoelen.
Ook geven de meters onderling soms al verschillen in afgelezen waarde. De controle-metingen doe ik dan bij voorkeur ook met één meter, die je achter elkaar op alle carbs aansluit. Dan sluit je het verschil tussen de meters uit.
Daarnaast merkte is wel dat de motor wegens gebrek aan rijwind na een tijd best warm werd (wel bekend bij de oliekoeler blokken denk ik), bij stationair lopen rond de 1000rpm ging dan ook een beetje het olielampje flikkeren (blok temp. zat toen ook rond de 135C, best hoog dus!).
Bij normale warme motor blijft het lampje gelukkig gewoon uit, toch zal ik nog eens een oliedrukmeting doen, nog even de juiste adapter regelen.
Ook hier geldt, af en toe een korte afkoelpauze kan geen kwaad.
In ieder geval liep die mooi rond en pakt goed op bij gas geven.
Komend weekend nog even de controle meting om alle afstelwaarden nog eens te checken.
Bram
Foto met vauummeters:
Foto met testtankje: