Hoe stel je dat goed af, ik neem aan dat je naar de speling van de distributieketting kijkt die tussen de 2 nokkenastandwielen zitten?
Yup.. zo doe ik het tenminste.. (ketting tussen tandwielen hard indrukken zodat alle aanwezige speling zich hier verzameld, en vervolgens de steller aandraaien tot de gewenste kettingspeling.. iets van 4mm tussen uitersten ofzo, te los is beter dan te strak..)
Anderen gebruiken een dynamische methode.. (losdraaien tot je herrie hoort, en dan weer een bepaalde hoeveelheid aandraaien.. weet niet precies hoever..
)
Ik zou inderdaad ook verwachten dat er een veerspanning op die nokkenas geleiding gezet zou worden.
Ik zal ook eens bij de GSX-R oliekoeler blokken kijken hoe het daar zit.
gr. Bram
GSX-R oliekoelerblokstell
ers gebruiken ook een soort blokkeersysteem dat alleen uitgaand kan bijstellen, maar dan een ratel-principe i.p.v. een kogel die onder veerspanning drukt op een schuin vlak van de stellerbout..
Een groot nadeel van die automatische stellers (buiten lekken, vastklemmen, en losschieten bij tussengas*) is dat indien de ketting idd wat meer is versleten ze de speling opnemen bij het meest versleten deel, maar tegelijkertijd dan een te hoge spanning op de ketting zetten op het minder versleten deel.. Kettingen slijten nl. nooit gelijkmatig over de hele lengte.. Een matig versleten ketting kan dus sneller slijten door het automatisch bijstellen van deze stellers..
Heb wel plaatjes gezien van kromgetrokken kettinggeleiders..
* : naar men zegt, zelf geen ervaring mee met losschieten..