Nieuws:

 

Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Projecten / Re: EFE.. inmiddels ook al een kat..
« Laatste bericht door arnout Gepost op 24 mrt 2025, 03:08 »
Right.. Vandaag dan de EFE naar buiten geduwd voor een tamelijk late start van het mooiweerrijdersseiz oen.  ::)
Naast stof van de winterstalling afblazen en mezelf weer wakker schudden qua rijkunsten, was deze eerste rit ook een test van de technische ingrepen van afgelopen maanden. En met enige opluchting kan ik dan melden dat de KM-telleraandrijvingverplaatsingsmod (vooralsnog) perfect blijkt te werken.  8) De KM-tellernaald draait de goede kant op en heeft idd ongeveer de al eerder voorspelde afwijking, al probeerde ik mijn aandacht vooral op de weg te houden en niet teveel de snelheidsaanduiding en van teller en GPS te vergelijken.

Een verdere opsteker was dat ook de recente toerentellerreparat ie leek te werken:

..
Met losgehaalde koplamp en instrumentenkast om de KM-kabel in te kunnen pluggen, kwam echter plots weer naar voren dat de toerenteller ook nog gefixt moet worden. (Naald hapert en doet soms helemaal niets). Nu de boel w.d.b. toch open ligt, lijkt het handig dit nu eindelijk eens nader te gaan onderzoeken.

Laatst dus met de instrumentenkast aan de gang geweest, enerzijds om eindelijk een anders onmogelijk bereikbaar kapot lampje van de dashboardverlichtin g te vervangen, en anderszijds om te onderzoeken of de toerenteller gefixt kon worden.
Bij loshalen van e.e.a. viel echter allereerst de grote hoeveelheid stof op.



Te oordelen naar de diverse sporen bleek dit slijpstof te zijn van het afdekpaneel op m.n. de wijzerplaat van de toerenteller. Wrs door motortrillingen hebben die op elkaar in geschuurd ofzo.. De ophanginging van de tellerpartij in rubbers leek nog in orde, dus hoe deze tril-schade dan toch heeft kunnen ontstaan is me een raadsel. (De EFE trillt idd bij lagere toeren wel een beetje, wat trws met losse grip en een beetje gasgeven echter niet zo'n probleem is).
Heb nu wat strategische dempingsstrips geplaatst (stukjes pvc-tape) om voortaan iig de onderdelen van elkaar gescheiden te houden.

Right.. W.b. de beschreven toerenteller-kuren lag mijn verdenking bij kapotte elco's (elektrolytische condensators). Ik had hierover elders als fix voor auto's uit de 80-ties gehoord, maar kon van de EFE geen aansluitschema vinden waarop dan daadwerkelijk ook elco's te vinden zouden zijn. Die heb ik dus pas bij het loshalen van e.e.a. aangetroffen.




Lekkende elco's zijn trws een tamelijk bekend euvel van oudere elektronica. (M.n. geluidsapparatuur). Bij niet werkend oud spul gaat het dan meestal om kapotte elco's, en kun je door vervanging de zaak vrij simpel fixen.
Op de printplaat van de toerenteller kon je aan de elco's weliswaar niet meteen de typische opgezwollen bovenkant herkennen, maar één elco was echter wel plakkerig en stinkerig, en dus definitef kaputt. Uit voorzorg -en nu we de boel toch uit elkaar hebben- de andere elco ook maar vervangen. (Nieuwe elco's gekocht bij de Conrad. Spul als dit kost erg weinig en betaal bij een online bestelling voornl. voor de verzendkosten..  ::))

Btw, die klodder snot naast iedere elco is trws geen gelekte electrolyt-vloeistof ofzo maar hot gun-lijm. Oorspronkelijk aangebracht tegen trillen (en mogelijk afbreken) van onderdelen die vrij los op de printplaat zijn gesoldeerd. Na vastsolderen van de nieuwe elco's heb ik die opnieuw voorzien van een hot gun glue-klodder.

Goed.. Al met al dus positieve ontwikkelingen, al blijft er nog veel over op de to-do lijst om (verder) mee aan de slag te gaan.
2
KatanaClub.nl website en forum / Re: Bijlagen corrupted! (gedeeltelijk gefixt) - update
« Laatste bericht door arnout Gepost op 21 mrt 2025, 03:41 »
..
Ik ga de host vragen of hij zelf nog een backup heeft gemaakt vóór de verhuizing waaruit mogelijk die bijlages nog terugehaald kunnen worden (indien toen wel in correcte transfer mode gecopieerd).
..

Uitgebreid contact gehad, maar de backup gemaakt vóór de verhuizing blijkt 2 mnd geleden gewist omdat destijds (na herstel istellingen) alles weer normaal leek te werken..  :(
W.d.b. dus geen oplossing en ligt er dus de uitdaging om de beschadigde afbeelding-bestanden op 1 of andere manier gerepareerd te krijgen (als dat überhaupt mogelijk is).
Een andere optie is natuurlijk als leden zèlf de niet-werkende foto's opnieuw aan de betreffende posts toevoegen.  :-\

Een ander aandachtspunt dat in communicatie met de host aan het licht is gekomen, is dat in posts gebruikte externe afbeeldingen die gehost zijn op een website zònder SSL-certificaat, vaak niet zichtbaar zijn. Dus plaatjes waarvan de URL begint met http i.p.v. https worden staandaard niet geladen.  [knife]
M.n. in mijn eigen topics zijn de foto's daardoor niet zichtbaar.
Om die foto's wel zichtbaar te krijgen kun je het forum opnieuw laden, maar nu als http (dus in de adresbalk de "s" in https weglaten) óf kun je anders wellicht je browser toch dwingen de "onbeveiligde verbinding" te accepteren als je althans die waarschuwing krijgt.
Uiteraard is dit geen ideale situatie, maar w.d.b. zijn er meer dingen die nog op oplossingen wachten, en kun je ondertussen toch beeld krijgen (als dat idd een probleem is).
Dit verhaal is trws nogal afhankelijk van welke browser(instellingen) je gebruikt, dus verschilt het geschetste probleem wrs van gebruiker tot gebruiker.
3
KatanaClub.nl website en forum / Bijlagen corrupted! (gedeeltelijk gefixt)
« Laatste bericht door arnout Gepost op 28 feb 2025, 21:33 »
Al bladerend door oudere topics, kwam ik er (nu pas) achter dat in berichten waar foto's zijn toegevoegd d.m.v. uploaden naar het forum niet meer werken. Zeer waarschijnlijk zijn die beschadigd geraakt bij de laatste verhuzing van website en forum naar een andere server a.g.v. toepassen van een verkeerde transfer mode.
Ondertussen heb ik uit een oude backup van begin 2020 wel de attachments weer teruggeplaatst en daarmee de beschadigde bestanden overschreven. Die bijlagen doen het weer, maar uncorrupted bijlagen ge-upload tussen begin 2020 en medio 2024 ontbreken dus nog.  :(

Ik ga de host vragen of hij zelf nog een backup heeft gemaakt vóór de verhuizing waaruit mogelijk die bijlages nog terugehaald kunnen worden (indien toen wel in correcte transfer mode gecopieerd).
Een bummer dus voor leden die in hun topics gebruik hebben gemaakt van de bijlage-functie om op deze manier foto's toe te voegen aan berichten.  :'(  Maar ik hoop de boel nog te kunnen repareren.

BTW ge-uploade routebestanden zijn trws nog wel intact gebleven.
4
Projecten / Re: EFE.. inmiddels ook al een kat..
« Laatste bericht door arnout Gepost op 27 feb 2025, 03:54 »
Right.. Zoals onlangs beloofd, hier dan het vervolg van het KM-telleraandrijving sub-project.

Eerder dus al aangegeven dat een voorziening om het alu-plaatje voor de VFR-tellert in het deksel vast te kunnen zetten nog ontbrak. Na lang verzinnen uiteindelijk bedacht dat toevoegen van aparte "supports" met hierin een boutgat wellicht de meest haalbare optie zou zijn.
Hiertoe 3 stuks pootjes gedraaid, en de voetjes ervan schuin gevijld zodat die min-of-meer vlak aanliggen tegen binnenkant deksel. Een stukje kinderklei bleek hierbij onmisbaar voor overnemen van de juiste helling.
Na vastlijmen m.b.v. Bison Kombi Metaal de pootjes nog op gelijke hoogte afgefreesd.



Eerder had ik het voorste steunplaatje nog ge-alu-soldeerd, maar dat bleek een vrij moeizaam proces. (veel hitte nodig en kon er slecht bij). Lassen (vanaf buitenkant door gat) was ook nog een optie waaraan ik zat te denken, maar voor secure plaatsing van de pootjes leek me dat te weinig precies.
Max. temperatuur van Bison Kombi-meuk is trws slechts 100 grdn, wat vor een tandwieldeksel net binnen de perken is.

Anyway.. De definitieve positie van de pootjes kon ik vervolgens (met een hoop gedoe met papieren malletjes etc.) overnemen op het alu-plaatje voor het boren van de boutgaten. Deze zijn met opzet overmaats, zodat hiermee het plaatje nog iets verschoven kan worden en de VFR-tellert exact uitgelijnd kan worden op de uitgaande as.



Na een x-keer controleren of de boel idd past kon het afwerken beginnen. Ruimte rondom VFR-tellert gelijkmatig gemaakt, en de opening in het deksel doorzet aan de bovenkant zodat de KM-tellerkabel ingeplugd kan worden.



En vervolgens na spuiten met VHT sp 139 (en achterlaten duimafdruk [knife]) deksel afgebakken op 90 grdn in de werkplaats-pizza-oven.

Eenmaal voorzien van alle onderdelen kon het KM-tellertandwieldeksel dan eindelijk -hopelijk- definitief op het blok gemonteerd worden.
De genuine H*nda KM-tellerkabel (in langst verkrijgbare variant) bleek vervolgens ook (net) te passen, wat een prettige meevaller was.  8)



Het hele mechaniek zal zich uiteraard in de praktijk nog moeten gaan bewijzen, maar voor nu is er weer een stap gezet in wat eigenlijk het voorvork-swap-project is.
Met losgehaalde koplamp en instrumentenkast om de KM-kabel in te kunnen pluggen, kwam echter plots weer naar voren dat de toerenteller ook nog gefixt moet worden. (Naald hapert en doet soms helemaal niets). Nu de boel w.d.b. toch open ligt, lijkt het handig dit nu eindelijk eens nader te gaan onderzoeken.  We blijven lekker bezig..  ::)
5
Katana Club Café / Re: Johan Kole ✝
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 19 feb 2025, 23:06 »
Rust in vrede Johan, sterkte voor iedereen die hem gekend heeft.
6
Katana Club Café / Johan Kole ✝
« Laatste bericht door arnout Gepost op 17 feb 2025, 19:37 »
Op social media is het bericht verschenen dat Johan Kole zondagochtend 16 februari is overleden na een kort ziekbed. Hij is 84 geworden.

Johan was o.m. bekend als motorverzamelaar en initiator van het jaarlijkse Exotentreffer, en was lid van het KatanaClub-forum.


7
Projecten / Re: EFE.. inmiddels ook al een kat..
« Laatste bericht door arnout Gepost op 15 feb 2025, 20:29 »
Toch wel weer heel mooi werk voor een telleraandrijving. Ik bewonder je geduld in deze!

Hee die Kees! Yup, er is best wel veel tijd en aandacht in dit telleraandrijvings-projectje geslopen. Almaar passen en meten, en oplossingen voor nieuwe problemen bedenken.
Vervolgverhaal hierover komt nog, maar wacht nu op bezorging van bestelde VHT-spuitbussen om het ding af te kunnen maken.
8
Projecten / Re: EFE.. inmiddels ook al een kat..
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 15 feb 2025, 18:27 »
Toch wel weer heel mooi werk voor een telleraandrijving. Ik bewonder je geduld in deze!
9
Projecten / Re: EFE.. inmiddels ook al een kat..
« Laatste bericht door arnout Gepost op 15 feb 2025, 04:27 »
Right.. Ondertussen is het alweer even geleden dat ik hier wat heb gepost, maar heb zeker niet stil gezeten.  ;)
Na afmaken van het vorkspul (zoals aangegeven in vorige post) ben ik het KM-telleraandrijving-project begonnen toen ik daarvoor op eBay een zgan EFE tandwieldeksel voor goedkoop vond. (Verzendkosten hoger dan aanschaf deksel!).
Het huidige deksel wilde ik nl. als reserve houden in geval het project minder voorspoedig zou verlopen.
Oorspronkelijk plan was om de aan binnenkant aanwezige ribben (verborgen onder het hardschuim) te gebruiken als ondersteuning voor de 3mm alu-plaat waarop dan de VFR-telleraandrijving gemonteerd kan worden. Daartoe moesten die ribben dus allemaal dezelfde diepte (hoogte?) krijgen t.b.v. het pasvlak van die alu-plaat.
Bij gebrek aan een bovenfrees of fensie freesbank toch een oplossing hiervoor met de dremel gevonden (vastklemmen in gat in dunne plaat die dan in z'n geheel over het pasvlak van het deksel heen- en weer geschoven kan worden).

Daarvóór trws eerst nog ruimte voor de ketting gemaakt a.g.v. de aangepaste kettingloop (naar buiten wgs 180mm achterband).



Bij een proefpassing bleek het deksel trws de ketting nog te raken, en moest er meer materiaal weggefreesd/-vijld worden.

Anyway.. met de ribben op diepte ook het montageplaatje gezaagd m.b.v. een malletje.



Om de positie van de telleraandrijving op dat plaatje te bepalen kwam de onderste carterhelft van m'n oude GSX1100ET-blok goed van pas, waarmee ik de uitlijning op de uitgaande as -grofweg- kon bepalen (stuk rondstaf door lagers uitgaande as gestoken).
Hellingshoek van de aandrijving op het oog bepaald d.m.v. een malletje op de buitenkant van het deksel. (Vertikaal gekozen nadat de kabel te kort bleek om langs dicht langs het frame te lopen).
Met deze gegevens konden dan vervolgens de gaten geboord en getapt worden om de aandrijving op het plaatje vast te kunnen zetten.



In de foto is ook het koppelstukje van wit PA te zien dat ik ondertussen al had gemaakt.
Aan één kant een klein sleufgat waarin de as van de telleraandrijving past, en aan de andere kant een binnenzeskant die past over de smalle borgmoer op de uitgaande as van het blok. (Ik gebruik op de EFE dus geen borgblikkie maar een extra moer, wat nu voordelig uitkomt).
Omdat ik op de draaibank geen binnenzeskant kan uitdraaien, moest ik die dus met de hand (d.w.z. scherpe beitel) uitgebeitelen.



Right.. Vervolgens moest dan nog de (voorlopig grove) opening voor de teller gemaakt worden zodat daarna het proces van passen en bijwerken kon beginnen.



Hierbij bedacht ik mezelf dat dat een verstellingsmogelij kheid voor positie van de aandrijving verstandig zou zijn, omdat het waarschijnlijk leek dat de exacte def. uitlijning alleen met al gemonteerd deksel bepaald kan worden.
Hiertoe zouden er dan boutverbindingen toegevoegd moeten worden, waarmee d.m.v. ruime boutgaten in het alu-plaatje, het geheel dan iets verschoven kan worden totop de juiste uitlijning (m.b.v. een pasbusje).

Over de hiervoor gevonden oplossing de volgende keer weer meer.  :P

10
Projecten / Re: Eindelijk een Katana
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 22 dec 2024, 20:57 »
Ja, dingen die langzaam veranderen merk je niet zo snel.......dus vandaag maar eens preventief een en ander nagekeken. Er zaten toch enkele motorophangschetspl aatbevestingsbouten niet echt meer vast. Blijkbaar moet ik die toch wat vaker checken. Van de bevestigingsbout linksonder ontbrak zelfs een moer. :o Dat is een plaatje met schroefdraad zodat je die niet met een sleutel hoeft tegen te houden. M10x1,25 zo te zien. Diverse pogingen gedaan om zo'n zelfde moer/plaatje daar te bevestigen. Kom je met gemonteerde uitlaat bijna niet bij. Niet echt zin om de complete uitlaat te demonteren. Uiteindelijk maar "gewone" M10x1,25 moer uit de verzamelbak japanse bouten en moeren van slopers gehaald en deze aan een ringsleutel geplakt met tape. Was toch wel een behoorlijk gevecht. Moraal van het verhaal: vaker een en ander checken.....

Goed, rest mij nog iedereen fijne kerstdagen en veel veilige Katana-kilometers in het komende jaar toe te wensen.

Pagina's: [1] 2 3 ... 10