KatanaClub.nl Forum
Onderwerpen => Projecten => Topic gestart door: Pat op 16 apr 2012, 20:27
-
vandaag begonnen met ontroesten en schoonmaken van kleine onderdelen van de katana.
om het vervolgens te voorzien van een nieuwe laklaag. 8) 8) 8)
-
Was nog aardig wat werk die 30 jaar roest verwijderen :-\
Tevens al 2 keer de Linkse tap moeten toepassen ;D omdat er nog van die ouwe kruiskopschroeven her en der zaten die je dus zo dol draaide, ook als je het met beleid en slagschroevedraaier probeerde :-[ :-[.
Toch handig zo'n linkse tap schroefies in de prullenbak en gelijk mooie nieuwe inbusboutjes gemonteerd.
-
Ondertussen de teller uitgewisseld, met de donormotor en tevens alle sloten vervangen, dus alles is weer met 1 sleutel te bedienen. 8) 8) 8)
Nu nog stuurschakelaars vervangen.
En de uitlaat (om weer een middenbok op de motor te hebben, past niet bij de huidige uitlaat)
Dus nog zat te doen dit voorjaar.
-
Was nog aardig wat werk die 30 jaar roest verwijderen :-\
..ouwe kruiskopschroeven her en der ..
goed bezig! :)
en die kruiskopboutjes zijn idd een harde leerschool om voortaan uitsluitend (binnen)-zeskant-boutjes te gebruiken.. en om vooral de schroefdraad ook in te vetten..
en die Katana-stuurgewichten zijn echt een flink stuk staal.. (heb er nu 1-tje als grondstof gebruikt om er een brandstofkraanadapt er van te draaien.. ;D )
Ondertussen de teller uitgewisseld, met de donormotor en tevens alle sloten vervangen, dus alles is weer met 1 sleutel te bedienen.
alle sloten nieuw gekocht? :o (krrching!)
er zit trws verrassend weinig variatie in de sleutels van Suzuki's van die tijd.. dus met een beetje ruilen hier en daar, zou er ook een kloppende set samen te stellen moeten zijn..
-
alle sloten nieuw gekocht? :o (krrching!)
Nee heb ze van de donormotor overgezet, nieuw kopen is echt ping ping.
en kruiskoppen op een motor moeten ze afschaffen, beetje bij beetje alles inbus maken.
-
ben ik ff blij dat ik er van af ben... ;D
Wacht op wat knapper weer om de missing parts een keer langs te brengen.
-
is goed Daan zie je wel een keer verschijnen koffie staat klaar. 8)
-
zo roestige onderdeeltjes ff lekker laten badderen in de azijn, ligt er nu een weekje in en werkt perfect. geduld is een schone zaak, maar het wordt wel netjes.
-
al aardig wat boutjes en schroeven vervangen door inbusboutjes. 8)
-
ff een totaal plaatje
-
ziet er goed uit 8)
-
Dankje Peter
Zo gisteren ff de uitlaten omgewisseld, ivm plaatsen van middenbok, gelijk maar ff voorkant blokkie schoongemaakt, was knap vies.
Andere uitlaat zit eronder en de katana kan weer mooi op de middenbok staan. 8)
Tevens hoofdremcilinder achter nog moeten uitwisselen, wilde hier inbus boutjes plaatsen, dus haal de kruiskopschroefies los hadden ze er 1 houtschroef ingedraaid hele tapdraad naar de knoppen. >:(
-
Klaar met de middenbok en uitlaat. alleen voor de uitlaat nog passend beugeltje maken aan de achterkant.
En dan nog een oliekoeler op het blok monteren, maar eerst maar weer ff gewoon rijden 8) 8) 8)
-
Zo gisteren ff de uitlaten omgewisseld, ivm plaatsen van middenbok..
wat voor merk uitlaat (en type) had/heb je er op? V&H?
gelijk maar ff voorkant blokkie schoongemaakt, was knap vies.
nu nog effe de roestplekjes op het frame aantippen.. ;D :P
..dus haal de kruiskopschroefies los hadden ze er 1 houtschroef ingedraaid hele tapdraad naar de knoppen. >:(
fijn zo'n erfenis van een vorige eigenaar.. hopelijk is deze figuur verder niet bezig geweest met "sleutelen" aan je Kat.. :-\
-
Er zat een Marshall 4 in1 onder en nu zit er merk onbekend onder.
ja die roestplekken op het frame moeten nog wel worden bijgewerkt, maar dat komt t.z.t wel.
En die schroef is eigenlijk het enigste erge :-[ wat ik tot nu toe ben tegengekomen.
Verder heb ik alle tijd voor deze, kan altijd nog op de andere rijden dat is het voordeel van 2 katana's 8) 8) 8)
-
Zo alles ff lekker in de grondverf gezet, morgen alles spuiten mooi zwart.
Gisteren in de andere katana nieuwe wielen gezet,want achterbandje was op en tevens had de vorige eigenaar de remschijven niet goed gemonteerd.
De achterschijf zat aan de voorkant had dus een 7mm en een 5mm schijf voor en achter een 5mm lekker handig.
-
toch mooi fietsie (http://www.mijnalbum.nl/Foto-4SIG7HAD-D.jpg)
-
Zekers 8)
-
netjes geworden.. 8)
maar wellicht dat een nieuw embleem op 't dynamodeksel e.e.a. toch effe helemaal afmaakt?
(http://images.cmsnl.com/img/products/emblem_medium6823349200-01_b57a.jpg)
-
op die andere katana zit het embleem wel,vindt het voorlopig wel fff goed zo. [tu] [tu]
-
ziet er goed uit Pat [tu] wees er zuinig op
-
thanks 8) 8) 8)
-
zo en ze zijn alle twee weer rijdbaar 8) 8) 8)
uitlaatje matzwart gespoten (eigenlijk niet zo naar me zin) :-[
die gaat er van de winter weer af [tu] [tu](http://www.mijnalbum.nl/Foto-GCIESWUO-D.jpg)
-
;D (http://www.mijnalbum.nl/Foto-OQLOYHXX-D.jpg)
-
zo en ze zijn alle twee weer rijdbaar 8) 8) 8)
okeedan.. ;)
maar hoe doe je dat, rijden op 2 Katana's? steeds afwisselen of samen met een maat/levensgezellin/co-piloot op pad..?
die ene (je "oude") lijkt trws een SD-kat als ik de wielen zo zie.. het lakwerk daarvan is echter weer van de SZ..? ???
-
Ik rijd er maar op 1 tegelijk Arnout 8) Er mag trouwens niemand anders op rijden [lecture]. Twee katana's is gewoon mooi [yes] [yes] .(en ze worden toch wel schaarser die 1100's) :-[.
En er zijn mensen die nog meer dan 2 motoren hebben, weet niet hoe die dat doen 1 voor de zondag 1 voor de maandag enz. Vindt het nog steeds prachtigge fietsen als ik meer ruimte had gehad dan had ik er vast nog wel zeker 1 bijgenomen [pimp], maar de ruimte is gewoon op helaas.
-
die ene (je "oude") lijkt trws een SD-kat als ik de wielen zo zie.. het lakwerk daarvan is echter weer van de SZ..? ???
Zijn alle twee 1100SZ.
1 komt uit 1982 en de andere uit 1981.
De SD komt uit 1983. 8)heb ik jammer genoeg nie.
Heb alleen op de ene katana andere velgen gezet vandaar de verwarring.
-
die ene (je "oude") lijkt trws een SD-kat als ik de wielen zo zie.. het lakwerk daarvan is echter weer van de SZ..? ???
Zijn alle twee 1100SZ.
1 komt uit 1982 en de andere uit 1981.
De SD komt uit 1983. 8)heb ik jammer genoeg nie.
Heb alleen op de ene katana andere velgen gezet vandaar de verwarring.
Ik heb ergens nog zo'n SD velg liggen van het voorwiel, als je er belang bij hebt mag je hem hebben want ik doe er niets mee
-
Zien er netjes uit Pat [tu]
Als ik die 2 van jou zo zie kan ik nie wachten die rooie van mij aan te pakken
-
thanks :D :D
velgen heb ik niet nodig Peterrr (maar bedankt voor het aanbod), heb nog 2 paar liggen van de 1100S. 8)
Ja Camokat de winter komt er weer aan, dan kun je mooi die rooie kat aanpakken.
-
Yep das 't mooie van de herfst en winter ... eindelijk is het weer tijd om te sleutelen ;D
-
van de week begonnen met het strippen van de katana, hij moet er toch aan geloven. frame heeft nu echt een nieuwe jas nodig, dat kun je niet meer bijtippen, met een lakstiffie 8) 8) 8)(http://www.mijnalbum.nl/Foto-KZMHQVKF-D.jpg)
-
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-USS8PTYQ-D.jpg)
-
:D (http://www.mijnalbum.nl/Foto-74W4TLZJ-D.jpg)
-
gelijk ff kleinere knippers op de kuip gezet, die komen ook nog aan de achterkant naast het kenteken. ;D (http://www.mijnalbum.nl/Foto-NQJSKUFL-D.jpg) (http://www.mijnalbum.nl/Foto-P7SQ66DI-D.jpg)
-
..frame heeft nu echt een nieuwe jas nodig, dat kun je niet meer bijtippen, met een lakstiffie..
zo van een afstandje op de foto lijkt de lak nog alleszins mee te vallen.. waar wrs zitten de lelijke plekken vooral aan de voorkant.. (steenslag en vervolgens roest door pekel..)
sowieso worden bij een Kat de bovenkanten van de "driehoekjes" snel lelijk vanwege een gemis aan hielplaatjes.. had ter bescherming op m'n oude Kat plastic "chroom" folie om de buis heen geplakt.. wrs is transparante plakfolie met een beetje dikte echter een beter idee.. ;)
-
Slechte plekken zitten eigenlijk overal over het gehele frame. Zo op de foto valt het wel mee. Had de meeste plekjes aangetipt, maar ik vindt het niet echt mooi zo dus schuren en nieuwe laklaag erop.
Maar eerst maar met het blok worstellen om deze uit het frame te krijgen. 8) 8)
-
..eerst maar met het blok worstellen om deze uit het frame te krijgen. 8) 8)
plat leggen op de rechterkant (met blok ondersteund en beschermd op kritische plekken) en frame eraf lichten (let op richting steekassen!) is de makkelijkste manier.. vooral als je het in je eentje moet doen..
-
Pat
Hoe zit jou kuipruitje nu vast
Het lijkt op de foto alsof de 2 steuntjes van het kuipruitje aan de voorkant van het kuipje net boven de koplamp vast zitten , zo had ik het nog nooooooooit gezien
Trouwens deze kuipruitsteuntjes zijn nog gewoon te koop via cmsl
George
-
zo zitten de 2 kuipsteunen orgineel vast, met 4 boutjes (nr 15) door de kuip.
-
ik ga het blok eruit halen mbv een potkrikkie, en dan een gelijke steun/tafeltje aan de rechterzijde waar het blok dan kan worden opgetild, niet in me eentje. Heb het bij de vorige katana wel op die manier gedaan arnout maar dat vondt ik toch niet geheel geslaagd.(koste me bijna me rug) 8) 8)
-
..bij de vorige katana wel op die manier gedaan arnout maar dat vondt ik toch niet geheel geslaagd.(koste me bijna me rug) 8) 8)
huh..? toch niet het blok eruit getild i.p.v. het frame..? :D :P
tja, met deze methode is het handig om niet alleen het blok netjes te ondersteunen op meerdere punten, maar ook het frame.. zodoende kan je dan elk steunpunt stukje bij beetje ophogen (blokje hout erbij op de stapel) totdat het frame helemaal vrij is van het blok en je het op een gegeven moment weg kunt kantelen.. hiervoor het je dan natuurlijk wel een hoop blokjes hout (of wat er danook beschikbaar is qua stapsgewijs stapelbaar materiaal -ik gebruik telefoonboeken en tijdschriften..) nodig.. :-\
maargoed, blok eruit schuifelen op gelijkvloerse kratten ofwatdanook aan weerszijden van de framebuis, kan ook natuurlijk..
whatever works.. ;)
-
Nee wel het frame over het blok, maar er zat nog een oliekoeler in de weg die niet geheel meewerkte. ;)
-
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-YTSNTFOK-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-77NN8USQ-D.jpg)
Zo eindelijk weer wat tijd in de Katana kunnen steken, en dan nu toch al het blok ontdaan van het frame of viceversa. Ging perfect in me eentje blokkie was er zo uit geen niet meewerkende bouten tegen gekomen [whip] [whip].
Tevens draadboom al geheel nagelopen, en voorzien van een nieuw jasje 8) 8)
-
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-RS4JCLCP-D.jpg)
Frame valt gelukkig nog wel mee, had het wat erger verwacht, al die roest :) :)
Nu voorvork en achterbrug nog verwijderen, en dan de schuurmachine eroverheen.
[whip] [whip]
-
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-W33YDAYE-D.jpg)
Blokkie ff goed bekeken, nergens rare dingen kunnen ondekken van de vorige eigenaar. (van bv houtschroeven.of dikke klodders pakking enz) 8)
-
blokkie ziet er nog netjes uit 8)
-
..en dan de schuurmachine eroverheen.
..vlakschuurmachine op ronde buizen..? ??? bijna letterlijk "a square peg in a round hole" ;D ..dat wordt toch staalborstel/tol op de boormachine denk ik.. of laten stralen, of verfafbijtsmurrie.. :-\
anyway, blok ziet er op de foto idd nog netjes uit (op de verroeste boutjes na.. ;))
-
Dat bedoel ik ook boortolletje/ dremel enz, (geen vlakschuurmachine) :D :D
gaat een beetje moeilijk al die hoekkies aan het frame. 8) 8)
En die boutje in het blok ja dat moet ik nog ff bekijken hoe of wat, (weet iemand daar een simpelle oplossing voor?????)
-
En die boutje in het blok ja dat moet ik nog ff bekijken hoe of wat, (weet iemand daar een simpelle oplossing voor?????)
Roestige boutje er uit, nieuwe er in :)
-
WD40 en een koperborstel tolletje, daarna beetje vettig houden [lecture]
-
bril met roest-kleurige glazen zien te vinden? ;D
-
bril met roest-kleurige glazen zien te vinden? ;D
ja die is wel goed, maar daar lost de roest niet mee op.WD40 en een koperborstel tolletje, daarna beetje vettig houden [lecture]
Die gaat ik proberen daan, da's denk ik de beste oplossing, ipv alle bouten vernieuwen.
Gisteren al aardig wat van het frame kunnen schuren [whip], wel een monnikkenwerk al die hoekies ;D.
heb wel al die frubbels eraf geslepen, waar je de draden bij het frame trekt (worden gewoon Tie- rips. 8) 8)
-
Krijg net een boete binnen van deze motorfiets, met dit kenteken, vindt ik heel knap als deze al een hele tijd in de schuur staat. En ben geflitst in amersfoort terwijl ik op m'n werk was. heel knap toch maar ff flitsplaatje opvragen en bezwaar indienen. weer een hoop onnodig werk. bedankt justitie [tu] [tu] [tu]
Maar ik ga maar vrolijk door met het verbouwen van de fiets.
-
..vindt ik heel knap als deze al een hele tijd in de schuur staat..
aii.. da's vervelend om hier weer werk van te moeten maken.. :(
maar zou voor de zekerheid toch ook maar effe checken wie er allemaal een sleutel van jouw schuur heeft! ;D ..of is de Kat sowieso nog in opknapfase d.w.z. in delen uit elkaar..?
-
Nee de Kat staat nog niet in elkaar kan nog niet rijden zover ben ik nog niet, heb niet zoveel tijd helaas. Maar deze prent is weer een hoop werk om niks af. [tdown] [tdown]